Oosters-Orthodoxe muziek voor de vastentijd – Kamerkoor Oktoich

20 maart 2022 - 15:30

Oosters-Orthodoxe muziek voor de vastentijd

De recente gebeurtenissen in Oekraïne hebben ons geschokt en verbijsteren ons. Juist daarom kan de religieuze muziek die dit Nederlandse koor uitvoert tot inkeer, troost en verbinding leiden. Muziek die ieder politiek conflict ontstijgt.

De gezangen worden gezongen in het Kerkslavisch, de taal die de Orthodoxe kerken in veel landen, onder meer Rusland en Oekraïne, verbindt. Het is daarom niet bij uitstek Russische muziek, maar veel meer muziek uit het hart van de orthodoxe gelovigen uit heel het oosten van Europa. In alle kerken in de Oekraïne en in Rusland, en van Estland tot aan Bulgarije, klinken dezelfde teksten, dezelfde muziek, bieden ze mensen troost en hoop. De gezangen van de orthodoxe vastentijd doen een oproep tot bekering, tot inkeer, het vragen om vergeving. En ze gaan ook over het lijden van Christus, en daarmee ook over het menselijk lijden. Juist daarom kan deze muziek ons inspireren en onze verbondenheid met allen die door dit conflict getroffen zijn onderstrepen.

De liturgische gezangen voor deze tijd van het kerkelijk jaar hebben een naar droefheid neigend karakter. Adam, die het verloren paradijs beweent; de vader die zijn verloren zoon in zijn armen sluit; de bekering van de goede rover; Christus die aan het kruis wordt gehangen… het zijn allemaal thema’s die bezongen worden in de Russisch-Orthodoxe kerkdiensten in de tijd voor Pasen. In de mineur-tonen klinkt hoop op de ontmoeting met het licht van Pasen, aan het einde van een lange zwerftocht van berouw en inkeer. Hierdoor
weet iedere orthodoxe gelovige in welk land dan ook: het Licht overwint, het donker heeft niet het laatste woord!

Wilt u alvast een voorproefje? Luister hier naar ‘Dnesj visit na Dreve’ van de componist Sergej Troebatsjov.

Het koor

Het Amsterdamse Kamerkoor Oktoich is in 1996 opgericht door Aliona Ovsiannikova. De zangers zijn afkomstig uit verschillende landen en hebben verschillende achtergronden, maar delen hun passie voor de liturgische muziek uit de Russisch-Orthodoxe traditie. Het koor heeft vele malen op binnen- en buitenlandse podia gestaan. Onder andere tijdens het Festival Oude Muziek (Utrecht, 2004), Tanejev Festival (Londen, 2007), Grachtenfestival (Amsterdam, 2009) en het Oestvolskaja Festival (Amsterdam, 2011). Oktoich behoort in Nederland tot de top van de amateurkoren en wordt geprezen om de prachtige expressie, van heel zacht tot heel krachtig. Het weet de orthodoxe liturgische muziek prachtig te brengen in een mooie, warme a capella koorklank.

De dirigent

Aliona Ovsiannikova, geboren in Moskou en opgegroeid in Amsterdam, studeerde kerkmuziek aan de Theologische Academie in Leningrad (Sint-Petersburg) en was nabij die stad vervolgens ook werkzaam als dirigent. Naast Oktoich leidt zij, sinds 1990, het koor van de Russisch-Orthodoxe kerk in Amsterdam, een kerk die het thuis is voor orthodoxe gelovigen van meer dan 20 nationaliteiten.

Organisator: Stichting Lebuinusconcerten

Het concert

De toegangsprijs voor het concert bedraagt €12,50. Kaarten zijn te koop via deze website of aan de kassa in de kerk.

Aanvang: 15:30 uur.