Stille Week

2 april t/m 8 april 2023 -

Witte Donderdag, 6 april  19.30 uur Viering van Schrift en Tafel met kinderen vanaf 8 jaar Lezing: Exodus 12:15-20 en Johannes 13:1-15. Op Witte Donderdag begint de doorlopende viering van Pasen die we vrijdag en zaterdag  voortzetten tot het op zondag voluit feest is. ‘Waarom is deze avond anders dan alle andere?’ vraagt een kind volgens de Joodse traditie bij Pesach. We herinneren ons zo hoe Jezus voorafgaand aan zijn lijdensweg met zijn leerlingen in verbondenheid samen was en het brood brak en de wijn rondgaf; zo gaf hij zichzelf, brekend in liefde. Die zo andere avond gedenkend. Na het Avondmaal ruimen we de tafel af, de lichten gaan uit en we verlaten de kerk in stilte. De Oekraïense pianiste Yuliia Kia speelt in deze viering haar compositie ‘Dromen’ en aan het eind ‘Vernietigde dromen’.

Goede Vrijdag, 7 april  19.30 uur  geen kleur, lezing Klaagliederen en Johannes 18-19  In stilte komen we samen om de dienst voort te zetten. In alle eenvoud horen we het lijdensevangelie over de weg die Jezus ging in verbondenheid met alle lijdende mensen, tot in de Godverlatenheid. De Lebuinuscantorij zingt o.a. Klaagliederen en een Beklag Gods van Maria de Groot, waarin de schepping haar geschonden gelaat blootlegt.

Stille Zaterdag, 8 april 22.00 uur geen kleur. We verzamelen ons in stilte in de viering voor het hoogkoor. Biddend en zingend wordt de Paaswake ingezet, samen met de Liedboekcantorij. Zij nemen ons o.a. mee in het lied ‘De aarde snakt naar adem’ van Andries Govaart.

Paasnachtwake plm. 22.45 – 6.30 uur Na de viering op het hoogkoor dalen we af in de crypte voor een wake die de hele nacht duurt. Iedereen kan daaraan zo lang of zo kort deelnemen als men wil. Samen wordt gewacht op het licht dat terugkomt. Elk half uur is er een lezing en een Taizélied. Er wordt steeds een kaars meer aangestoken. Wie zich tussendoor wil opwarmen, wat wil eten of lezen kan terecht in de consistorie. Om 6.00 uur wordt de laatste kaars aangestoken. Wie tussentijds komt of gaat kan de glazen schuifdeuren aan de Kleine Poot gebruiken. Deze is open tot zonsopgang.

Paasvroegdienst, zondag 9 april, 6.30 uur. De nieuwe Paaskaars wordt in de crypte aangestoken aan het Paasvuur; daarna trekken we met jong en oud en de Torenvalkjes de kerk door. Bij het doopvont vieren we de doopgedachtenis. De rol met de namen van alle dopelingen (vanaf 2012) ligt open op een tafel. De enige keer in het jaar waarop alle namen tegelijk zichtbaar zijn.

Plm. 7.00 uur viering van Schrift en Tafel. We  vieren dat Christus is opgestaan, met een eenvoudig Avondmaal nadat het paasevangelie heeft geklonken. Daarna kan jong en oud de toren beklimmen, de kinderen mogen paaseieren zoeken in de kerk.