STICHTING ERFGOED LEBUINUSKERK

De Lebuinuskerk is een belangrijk, beeldbepalend monument in de stad Deventer. De sporen van een lange geschiedenis, de ruimte en de lichtinval maken een bezoek aan de Lebuinuskerk tot een bijzondere ervaring. Elk jaar bezoeken ongeveer 50.000 personen de kerk. Daarnaast komen nog eens 30.000 bezoekers in het gebouw tijdens vele activiteiten. Deventer zonder Lebuinuskerk is ondenkbaar. Toch is de aanwezigheid van dit prachtige gebouw niet vanzelfsprekend.

De Stichting Erfgoed Lebuinuskerk is verantwoordelijk voor het beheer van de Lebuinuskerk en zorgt ervoor dat dit monument behouden blijft voor de toekomst. De kerk is bijna elke dag open. Dit kost geld. Ook voor het onderhoud is geld nodig. De Stichting Erfgoed Lebuinuskerk heeft inkomsten uit de verhuur van het gebouw. Hiermee worden de openstelling en het onderhoud bekostigd. Daarnaast is het noodzakelijk geld te reserveren voor eventuele restauraties en groot onderhoud. De Protestantse Gemeente te Deventer is eigenaar van de Lebuinuskerk.

BESTUUR EN MEDEWERKERS

De samenstelling van het bestuur van de Stichting Erfgoed Lebuinuskerk is als volgt: Hans de Vroome (interim voorzitter), Theo Bakhuizen, Ed den Besten en Bernard van Leeuwen. Adviseur voor restauraties en groot onderhoud is Henk van Koeveringe. Professionele krachten zijn Marco Heemskerk, koster/beheerder en Monique van Voorden, administrateur. Contact met het bestuur via sel@lebuinuskerk.nl.

De SEL werkt samen met de Stichting Vrienden van de Lebuinus, de Stichting Lebuinusconcerten en de Beheerscommissie van de Lebuinuskerk. Naast de professionele krachten kan de Lebuinuskerk alleen een religieus en cultureel ontmoetingscentrum zijn dankzij de inzet van tientallen vrijwilligers. De dagelijkse openstelling van de Lebuinuskerk is alleen dankzij hen haalbaar.

MISSIE EN DOELSTELLINGEN

De opdracht van de Stichting Erfgoed Lebuinuskerk is het onderhoud en duurzaam beheer van de Lebuinuskerk en daarmee het behoud voor de toekomst. Trefwoorden hierbij zijn: onderhouden om te bewaren, zorgvuldig beheren, creatief gebruiken, exploiteren op een financieel verantwoorde wijze. We stellen ons ten doel: de Lebuinuskerk ontwikkelen als een kwalitatief hoogstaand monument met museale en culturele faciliteiten; ruimte geven aan de maatschappelijke en levensbeschouwelijke rol; het kerkgebouw duurzaam in stand houden, zorgvuldig onderhouden en restaureren.

De Stichting Erfgoed Lebuinuskerk is opgericht op 26 juni 2012.

©Eerde Bruining

AMBITIE

Het beleidsplan 2018-2022 noemt vijf gebieden waarop de missie van de Stichting Erfgoed Lebuinuskerk zichtbaar is.
– cultureel: een historisch en uniek decor bieden aan verschillende culturele uitingen;
– maatschappelijk/stedelijk: versterken van het historisch middelpunt van de stad;
– museaal: onderdak bieden aan kunstwerken waarbij de Lebuinuskerk op zich ook een kunstwerk is;
– religieus: kerkelijk thuis zijn voor de protestantse gemeente en tegelijk ook kerk zijn in de stad;
– toren (gemeentelijk eigendom): een uniek uitzicht bieden over stad en omgeving.

©Eerde Bruining