WELKOM OP DE KERSTMARKT LEBUINUSKERK
OVErdekt
OOK OVERDAG EN LEKKER OVERDEKT

Geschiedenis Kerstmarkt Lebuinuskerk

Sinds 1987 wordt in de historische Lebuinuskerk een sfeervolle  kerstmarkt gehouden,  en altijd gelijktijdig met het weekend waarin het landelijk bekende Dickens Festijn plaatsvindt. De kerstmarkt is opgezet door de Stichting Erfgoed Lebuinuskerk (SEL). Deze stichting zorgt voor het onderhoud en beheer van de Lebuinuskerk.

De Lebuinuskerk is het belangrijkste monument van de stad  Deventer en de Lebuinustoren geldt is een icoon van de stad. De stichting van een eerste kerk op deze plek in 768 door de heilige Lebuinus geldt als het vroegst gedocumenteerde begin van Deventer; vandaar dat in 2018 het 1250-jarig bestaan van de stad kon worden gevierd.

De Stichting Erfgoed Lebuinuskerk streeft ernaar de Lebuinuskerk als monument voor iedere Deventenaar toegankelijk en in goede staat te houden. Dat vergt de inzet van vele vrijwilligers. De SEL vindt het belangrijk dat de Lebuinuskerk al eeuwen lang wordt bezield door bloeiend kerkelijk leven. De opbrengst van haar activiteiten en dus ook die van de kerstmarkt komen evenwel volledig ten goede aan het onderhoud en de inrichting van dit monument van alle Deventenaren.

Kerstmarkt

Wie staan er op de kerstmarkt?

De kerstmarkt biedt plaats aan gemiddeld 60 stands, met een gevarieerd aanbod aan vooral handgemaakte en kunstzinnige kerst gerelateerde producten. Denk daarbij aan bijzondere woningdecoraties, sieraden, shawls en kaarsen. Daarnaast zijn ook diverse culinaire streekproducten en delicatessen te krijgen. De van zichzelf al karaktervolle Lebuinuskerk wordt daarbij feeëriek verlicht. Er is een prachtige grote kerstboom en een afwisselend muzikaal programma ter omlijsting. Kortom: kerstsfeer in optima forma. De kerstmarkt trekt jaarlijks dan ook duizenden bezoekers uit het hele land en daarbuiten.